.

Monday, December 23, 2013

Perlembagaan Malaysia

Pengenalan Bagi definisi Perlembagaan, terdapat 2 tokoh mempunyai pandangan yang berbeza. Menurut Tun Mohamad Salleh Abas (1984), perlembagaan adalah dalam bentuk surat atau surat cara yang mengandungi semua undang-undang tertinggi yang dianggap mustahak bagi mewujudkan sebuah negara yang maju. Manakala, menurut D.Robertson (1993) pula, perlembagaan adalah kontrak sosial yang mengandungi satu set hak, kuasa dan prosedur yang mengawal hubungan antara pemerintah awam dalam sesebuah negara, dan antara pemerintah dengan rakyat. Perlembagaan Malaysia juga dikenali sebagai Perlembaggan Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan ini merupakan perlembagaan bertulis. Oleh itu, ia mempunyai 3 sifat utama. Pertama sekali, perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi negara. Ini bermaksud semua kuasa atau bandan adalah tertakluk di bawah perlembaggan. Selain itu, perlembagaan sukar dipinda kecuali ada peruntukan perlembagaan tersebut membolehkannya dipinda. Kedua, Parlimen diber i kuasa untuk membuat undang-undang terhadap perkara yang ada dalam perlembagaan dengan syarat undang-undang yang dibuat tidak boleh bercanggah dengan perlembagaan. Ketiga, mahkamah memilik kuasa mentafsir perlembagaan.
Ordercustompaper.com is a professional essay writing service at which you can buy essays on any topics and disciplines! All custom essays are written by professional writers!
Perlembagaan dibentuk berasaskan kepada dua dokumen terdahulu iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan Perlembagaan Perseketuan Tanah Melayu 1957. Suruhanjaya Reid telah ditubuhkan untuk melakukan kajian semasa merangka perlembagaan ini. Perlembagaan amat penting untuk pentadbiran negara kerana ia merupakan sumber rujukan utama bagi menyelesaikan masalah terutamanya isu-isu ya ng melibatkan pengubalan undang-undang dan m! enentukan hala tuju politik. Selain itu, perlembagaan berperanan untuk membentuk sebuah negara yang adil dan mengelakkan penyalahgunaan kuasa oleh pemerintah kerana setiap keputusan yang dilalukan hendaklah berdasarkan perlembagaan. Dengan ini, keamanan dan kestabilan negara dapat dijamin. Perlembagaan Malaysia mengandungi 183 Perkara...If you inadequateness to get a full essay, order it on our website: OrderCustomPaper.com

If you want to get a full essay, visit our page: write my paper

No comments:

Post a Comment